zaterdag 30 april 2011

19 ► het wild

The Field Guide to the Larger Mammals of Africa mocht ik lenen van mijn buurman. In deze gids staan meer dan 400 grotere zoogdieren met daarbij aangegeven het gebied waarin zij voorkomen. Ik heb er zo'n 50 gevonden die in de streken waar wij komen in Namibië en Botswana leven.
Vooral benieuwd ben ik naar de dieren die ik in Zambia niet heb gezien, zoals de Savanna Baboon (baviaan), de Savanna Elephant en natuurlijk de trots van Namibië, de Oryx. Een ontmoeting met de woestijnolifant met een lengte van 7-9 meter en een schouderhoogte tot 4 meter lijkt me heel indrukwekkend.
De meeste kans om deze 6.000 kg zware beesten op onze reis  te zien is in Etosha. Achter de toegang (Andersson Gate) ligt wat oostwaarts Olifantsbad. Volgens Lonely Planet p.266 zijn ze hier te vinden.

De baviaan komt in het oostelijk deel van Namibië voor, dus ook in Etosha. Ze leven in troepen van 15-100 bavianen. De Oryx Gazella komt in het hele land voor. Het lijkt me een prachtig beest: een witte kop met sterke zwarte banen en indrukwekkende hoorns die wel 85 cm lang kunnen zijn. Ook zijn grijsachtige kleur maakt van dit dier een bijzondere verschijning. Ik volg sinds vandaag de blog van Kees Boele, de reisleider die wij in 1997 hadden bij onze reis in Griekenland. Hij is momenteel in Namibië met een kampeer 4WD en meldt de aanwezigheid van een groep brutale bavianen in Sossusvlei.
Volgens de hierboven genoemde gids komen ze in dit gebied niet voor. Misschien dat de zware regen die hier onlangs is gevallen toch wat verschuivingen heeft veroorzaakt in de verblijfplaatsen van het wild.
De Cheetah hebben we in Zambia niet gezien. Hij komt in Namibië en in heel Botswana voor en ik hoop dan ook een glimp van hem op te vangen. Dat geldt zeker ook voor het hiernaast afgebeelde stokstaartje, want op de TV kan Richarda er geen genoeg van krijgen en inderdaad is hij op deze foto ook wel heel innemend. De Suricate, zoals het stokstaartje officieel heet, behoort tot de familie van de mongoose, waarvan er 23 soorten zijn.


In Zambia hebben we de witte neushoorn van heel dichtbij kunnen zien. In het gebied boven Swakopmund, langs de kust en in een kleine strook landinwaarts is het territorium van de zwarte neushoorn, de Hook-Lipped Black Rhinoceros. We kunnen deze kolos dus op onze tocht naar Etosha tegenkomen. Het is een van Afrika's grootste zoogdieren. In de afgelopen eeuw is het aantal zwarte neushoorns enorm afgenomen. Van 1 miljoen naar 9.000 in 1984 en nu zijn er nog slechts 2.000 over. De hoorn van de neushoorn werd o.m. gebruikt voor de productie van traditionele medicijnen. We hebben veel geluk als we er een tegenkomen en dankzij deze voorbereiding weet ik nu dat we op dag 8 (van Swakopmund naar Damaraland) dus extra moeten uitkijken of we dit 4 meter lange gevaarte ergens kunnen zien.
Helaas zal ik de Mammals-guide niet mee kunnen nemen want hij weegt 574 gram en ik moet rekening houden met een maximum gewicht van 15 kg voor de bagage (exclusief handbagage) zoals voor de vluchten in Botswana geldt.

1 opmerking:

  1. Beste Sjef, De Chacma baboon maakt deel uit van een de grotere soortengroep van Savanna Baboons. Verspreiding van de Chacma is geheel Zuidelijk Afrika tot aan Angola. Veel reisplezier! Kees Boele

    BeantwoordenVerwijderen